måndag 1 juni 2009

älskade småland

Vi har haft långhelg. Den tillbringades i småland. Visst älskar jag skåneland med de öppna vyerna och det vackra havet men inget slår de djupa småländska skogarna. Hjärtat har jag numer i Helsingborg dock sjunger själen när jag träder över gränsen till barndomslandet.
Det har varit en skön helg men ack så intensiv. Jag var tröttare när jag kom hem än när jag åkte. Gårkvällen, natten och morgonen blev dessutom inte riktigt som planerat. Jag och David "råkade" stanna uppe lite väl sent (fastnade framför Skyfferts show) med ursäkten att David ju ändå skulle vara ledig på morgonen därpå. Väl i sängen dubbelcheckades hans schema och vi upptäckte till vår besvikelse att så inte alls var fallet; han skulle visst vara på jobbet vid 07 istället för klockan 13. Detta resulterade i lätt ångest och press på att somna. Och som alla vet är det ju näst intill omöjligt att somna när man tänker att man måste. Morgonen som följde gick relativt bra tills David vid kvart i sju skulle ta fram sin matlåda och öppnar frysen. En stark odör slår mot hans ansikte och fyller lägenheten. Vår frys stängs av på en knapp i kylskåpet (helt idiotiskt) och den är väldigt lätt att komma åt. Detta hade hänt innan vi begav oss till småland. ALLT var förstört men det var faktiskt inte det värsta. Stanken var helt outhärdlig. Så när frysen väl tömts ställdes lägenheten på vädring och jag och Eli flydde fältet hem till Everlands. Promenerade dit i stort sett iklädd pyjamas. Där var jag från klockan åtta på morgonen till klockan fyra. (Tack snälla Everlands!). Eftermiddan kan jag inte klaga över; den spenderades ute på en filt tillsammans med goda vänner. Då är det extra härligt att vara mammaledig!


go kväll!

3 kommentarer:

Anton sa...

Ja visst är det skönt att komma hem till Småland ett tag. Jag brukar tyckar det är skönt att komma tillbaka till stan efter några dagar i Vrigstad, men nu senast kändes det lite jobigare. Det var så skönt och vackert därnere. Tur att man får en ny cjans nu när skolan slutar. Annars stortrivs jag i 'min' vackra stad. Kom hit snart, ni är välkomna!

Michaela sa...

"dock sjunger själen.."
nåja.. haha.. det är bra det.
Du kan ju inte överge dina förfäders land ;)
hihi.

Ha en bra dag mary!

frida c sa...

oj va segt me frysen!!
kul att se er i helgen!! kram