söndag 15 februari 2009

våren är nära!


Här i Skåneland är det faktiskt nästan vår. Ni som bor i småland kanske inte tror mig, mamma berättade att de idag haft -17 och massa snö. Känns väldigt fjärran eftersom det är plusgradigt här. Häromdan var jag ute och gick i den sköna solen och strålarna värmde så gott att jag var tvungen att ta av mig både mössa, vantar och halsduk.


Varje år förundras jag när våren kommer. Det som känns omöjligt sker; träden knoppas och slår ut i grönska, ur jorden som varit hård och kall, uppstår blommor och gräs, fåglarnas sånger blir starkare och fler. Det är som att världen vaknar. För mig blir allt detta en påminnelse om Guds godhet, nåd och kraft att ge liv åt allt som är dött.


På våren blir människor lite trevligare. De kryper ur sina vinteridén och letar sig ut bland folk. Man till och med hälsar på varandra när man går förbi och är det riktigt vårigt kanske man till och med för en konversation med någon man inte ens känner! Ja, dra på trissor vad lite ljus kan göra för mänskligheten =).


Jag älskar våren och ser fram emot att möta den ännu mer här i vår nya stad.

2 kommentarer:

Linnéa sa...

hej maria!
ja vi letar efter jönköpingslägenhet. dels vill jag komma närmre familjen och sen pluggar ju ´simon där så det blir ju ett väldans åkande för honom varje dag med buss.

Hur går det i skåne då?
Coolt med församlingsbygge.
hur går det?
kram, linnea

Michaela sa...

härligt med vår!

Här är det som sagt snö och frysgrader :)
men jag gillar det ;)

...fast vår skulle ju inte helt fel heller, men det kommer ju senare.

Hoppas ni har det bra i skåneland? :)
kram