fredag 24 oktober 2008

fredag och diverse

Idag är det fredag. Det regnar. Men jag säger som en känd predikant en gång sa: det må vara höst och ruskigt väder ute men i mitt hjärta är det strålande evighet. Eller som alla förskoletanter någon gång garanterat har sagt: det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Jag tänker nog ändå förbli inne och ha strålande evighet i hjärtat istället för att bylsa på mig en massa regntåliga kläder... trots att jag borde gå till torget å införskaffa mig lite sånt där grönt och nyttigt. Vi har ju numera i vår familj blivit för snåla för att köpa grönsaker någon annanstans än på GA torg. Det är väl smålänningarna i oss som kikar fram. På tal om det så tycks jag ha någon undermedveten stark längtan efter att hålla fast vid det småländska; sen vi flyttade till skåne har min dialekt blivit ännu värre. Nu kanske du som känner mig reagerar och tänker att det inte är möjligt men jag kan försäkra dig om att så är fallet. Uttryck som möe (mycket) och nåe (något) fanns förut inte i min vokabulär, nu kommer jag på mig själv med att uttrycka mig så flera gånger om dan. Det låter inte särskilt bra. Borde öva lite mer på skånskan istället. Det är ju viktigt att kunna dela med sig av Jesus på ett sätt som människor begriper =). Nu börjar jag förstå det Helsingborgska språket lite bättre i alla fall, mycket tack vara babycafét (ett babycafé är, för att förtydliga, inte ett café som serverar babys utan där mammor träffas och fikar) och sångstunderna där. Jag har till exempel lärt mig att Thea heter Thäa och Elliot, som vi uttalar Elliåt, heter just Elliot med betoning på oooo (vilket i och för sig är mer korrekt). Så snart ska väl språket sitta.
Nähe, nu sover visst Ellis så jag ska väl passa på att göra nåt nyttigt.

2 kommentarer:

Michaela sa...

Haha! Det brukar nästan bli sådär att man blir ännu grövre i sin dialekt när man flyttar till ett nytt ställe. Så var det för mig också, när jag flyttade till Sävsjö ...
Babycafé låter mysigt! Massa babys som gurglar, kräks och bajsar på sig ;) Heh. Nä jag överdriver. Ta inte illa upp är du snäll .. Elliot [som jag fortfarande tycker man säger med "å"] är säkert en underbar liten krabat :) Tänk att du är mamma. Det är ju helt otroligt! Roligt ...
Du får gärna svara [om du vill o det behövs] via kommentarer på min blogg :) Kikar du in på den ibland "NÅE" eller ;) haha. Kram.

Michaela sa...

Kul att du nu har börjat läsa min blogg! :) Din kommentar kom fram, - 7 ggr ;) Ha en fin helg.