måndag 20 oktober 2008

vart tog Jesus vägen?

Satt idag och bläddrade lite i svenska kyrkans tidning Amos. Efter en stunds läsning började jag fundera över om det verkligen var kyrkan som gav ut tidningen eller om jag hade fattat fel. Tidningen innehöll visserligen tro och den innehöll Gud men jag undrar vart Jesus tog vägen. I en intervju med en av svenska kyrkans präster förklaras Jesus som en av vägarna till Gud; inte den enda vägen. Detta dessutom under rubriken Gudstro för dummies. Jag tycker personligen att det låter mer som new age än kristen tro. Det slår mig hur viktigt det är att jag som kristen talar om Jesus, att jag kallar mig för en Jesu efterföljare och inte bara för troende. Att vara troende idag kan innebära i stort sett vad som helst. Att tro på Gud behöver inte innebära att man överlåtit sig till den Treenige och gjort honom till Herre i sitt liv.
Det är dock spännande att läsa om att människor idag söker efter något mer; man intresserar sig för det andliga och många säger sig ha andliga upplevelser. Människor söker efter Gud. Mitt i detta finns jag, vi, Guds församling. Vi behöver ge människor Jesus. Det är Han som gör all skillnad. Utan honom kan ingen komma till Gud. Denna sanning får vi som församling, som Jesu efterföljare idag, aldrig tumma på.
Nu ska jag sova =)

1 kommentar:

Michaela sa...

Verkligen bra skrivet! Och det är verkligen så sant också.. Man blir helt snurrig i skallen när man förstår vad folk egentligen tror, och inte tror på idag. Men som sagt, det viktiga är att man vet var man själv står och att man står för det ...helt enkelt!