fredag 17 oktober 2008

ursäkta, var ligger...?

Jag har noll lokalsinne. Häromdan skulle jag försöka förklara var vi bor nånstans. Det var som förgjort. Visst har jag full koll på vilken adress vår lägenhet ligger men att försöka förklara hur man kommer dit är helt hopplöst. Jag tror seriöst att jag saknar nån form av substans som styr det här med lokalsinnet. Jag kan liksom inte se framför mig hur det ser ut. För vissa människor verkar det så självklart. För mig är det absolut inte så. Jag får verkligen anstränga mig, och inte ens då brukar det gå. Delvis tror jag detta beror på att jag har varit en typisk lillasyster; jag har aldrig behövt anstränga mig för att hålla koll på vart man ska, det har bara varit att haka på. Det värsta är när jag behöver fråga om vägen och någon snäll själ ska försöka förklara. Ungefär så här kan det låta: Jag: -Ursäkta var ligger...? Snäll själ: -Vet du var biblioteket ligger? Jag: -Ja... Snäll själ: -Om du går förbi det så kommer du till ett blått hus, det ligger på högersida om biblioteket, är du med? Jag: -Ja... Snäll själ: -sen går du bara längs med den vägen, tar vänster och så är du framme. Jag: nickar som att jag förstår. Snäll själ: -okej? Jag: -Tack så mycket! Sen står jag där, precis lika frågande. Redan nån gång vid biblioteket var jag lost men det vill man ju inte erkänna... Fast helt hopplös är jag inte. För några år sen var vi tillsammans med några vänner i Prag och varje dag gick vi från vandrarhemmet till tunnelbanestationen. Sista dagen vi var där hade jag lärt mig att man skulle gå ner för gatan och inte upp för att komma rätt. Visst tog det lite tid men till slut lossnade det!


Snart ska jag ge mig ut till torget, tror att jag hittar...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag läste nyligen en artikel som bekräftar just detta med lillasystersyndromet - har man aldrig behövt ha koll så har man det inte heller... Men enligt artikeln så kan man träna, alltså verkligen anstränga sig som du säger och då blir man bättre!

Michaela sa...

Haha vad spännande det där med lokalsinnet!! Min mor är likadan som du, - bortsett från det att hon är Storasyster! Uppernbarligen behövde hon väl inte hålla nån koll när hon var mindre men nu tycker man ju att det borde ha blivit bättre med mammaroll osv osv. Hon har ju alltid varit nån slags ansvarstagande person, men aa, det hjälps inte. Haha, det var väl intressant att läsa!? Haha, förlåt. Håller iaf med Magdalena, tror att det går att träna upp så det blir bättre. Sen har man ju lite olika "gåvor" också..