måndag 17 november 2008

finanskris -kanske inte så dumt ändå

Satt och funderade lite igår över det här med finanskrisen. Plötsligt börjar man fundera över sina utgifter och vad det är man spenderar sina pengar på. Troligtvis kommer konsumtionen minska eftersom folk inte har råd att shoppa loss, husrenoveringshysterin kommer upphöra och man kommer inte göra lika många långresesemestrar. Det kanske är bra både för själen och för miljön. De som håller på att renovera ihjäl sig får helt enkelt ta en paus, kanske njuta lite av ledigheten och se att jakten på det perfekta hemmet inte skänker lycka, vi som gillar att shoppa får fundera över vad vi verkligen behöver och kanske inse att det inte är mängden saker eller de fina fynden som gör oss verkligt glada. Miljön mår bättre när vi av snålhet väljer att gå istället för att ta bilen, tågsemestra istället för att flyga jumbojet, spara på energin eftersom vi inte har råd att slösa. Det här med finanskris kanske inte är så dumt ändå?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Svar: Lars är Lars Winnerbäck. :) Haha. Han är fin han!
Bra inlägg du skriver Maria. Du är duktig. Jag tycker om att läsa din blogg.

Anonym sa...

Finanskris is the sh*t!! (f'låt det fula ordet, men det uttrycket går inte att översätta;)

Äntligen kanske vi bortskämda, otacksamma och självcentrerade västlänningar börjar fundera över av i livet som egentligen är värt något! Hoppas att Predikarens insikter "Allt är ett jagande efter vind" tar över människors tankar och drar dem närmare Han som kan ge dem vad deras hjärtan begär!

:)

Anonym sa...

Läser man på lite så blir följderna av mindre konsumtion negativa för de mindre väl bemedlade människorna som bebor denna jord.
De varor som produceras av den fattiga lilla killen i Kina skänker honom väldiga summor pengar. I förhållande till vad du och jag rent ekonomiskt skulle få för det jobb han lägger ner på att tillverka skor eller annat är det inga direkta summor. Den genomsnittliga kaffebonden i världen tjänar mindre på ett år än vad gemene man gör på en månad i Sverige.
Genom att du och jag, som konsumenter på en marknad, köper varor av olika slag får en familj kanske den mat för dagen de kanske inte fått annars. Och att sluta handla för att killens förhållanden flrmodligen är kassa är inget hållbart argument i sammanhanget. Ska det bli ett hållbart argument måste vi som konsumenter kolla upp vilka förhållanden som råder på de arbetsplatser från vilka produkterna ifråga kommer.

Att sluta resa är även det ett icke hållbart argument. Tänker man ett varv till ser man att människor i andra länder lever på den turistnäring resorna du klankar ner på i realiteten faktiskt innebär.

Jag tycker inte att överkonsumtion är positivt, och håller så hårt jag kan i de pengar jag med jämna mellanrum får in på mitt konto. Men att säga att konsumtion r av ondo är, ifall man tänkt igenom det fullt ut, att tänka egoistiskt.

Lokala lågkonjukturer kommer sig ju av att marknaden - tyvärr - sätter sig själv ur spel genom medier som poängterar de s.k. felen och bristerna med konsumtion på alla nivåer. När människor inte handlar tjänar företagen mindre, vilket leder till att anställningar dras in, vilket leder till att människor rent ekonomiskt blir mindre handelskraftiga, vilket leder till att företagen tjänar mindre, vilket leder till att anställningar dras in, vilket leder till... Tror du förstår min poäng.

Men som sagt, jag förordar inte heller jag överkonsumtion. Men jag tror man måste tänka ett varv längre..