onsdag 15 april 2009

tankar över en kopp kaffe

Eli sover och jag har fixat mig en härlig kopp kaffe med skummad mjölk och kanel. Denna avnjuts med en bit mörk choklad. Jag har ju inte skrivit på några dagar. Det har inte riktigt hunnits. Det har varit påsk och så. Min påskhelg har kanske inte varit den roligaste dock. David har jobbat i stort sett hela helgen (förutom påskafton som firades hos Monia och Daniel, mkt trevligt!!) och vännerna har varit bortresta eller upptagna. Ja, i alla fall på fredagen. I söndags hade vi gudstjänst och annandagen slutade David tidigt. Okej, det var väl mest fredagen som inte var så kul. Den var låååång... i dubbel bemärkelse. En återkommande tanke var att Jesus inte heller hade det så kul på långfredagen. Önskar att jag tagit mig tid att fördjupa den tanken lite mer.
Påsken är faktiskt min favorithögtid. Inte för att den inträffar på våren och man slipper köpa presenter (det är mest som grädde på moset) utan för att den firar den händelse som totalt förvandlar och präglar mitt liv; Jesu död och uppståndelse. Det är ingen liten händelse. Jesus vann seger över döden och gjorde det möjligt för alla som vill att ta emot ett evigt liv fullt av allt gott. Jag för min del är helt övertygad om att detta är sant och gäller alla i alla tider. Trots det tycks påskens budskap komma bort (liksom julens). Det är påskharar och kycklingar, häxor, ris, eldar och jag vet inte allt... Jag skulle önska att påsken fick firas ordentligt. Med en storslagen fest på söndagen där man firar att Jesus lever. Det är ju faktiskt bara att ta tag i saken...Ska nog göra det nästa år.
Nu ska jag fortsätta dagen. Förresten så är våren här fullt ut nu. kanske den är i hela sverige? Dock blir jag lite förvånad när jag på viskängen ser människor ligga i bikini och sola. Kalla mig konservativ men jag har lärt mig att man ska svettas in våren och frysa in hösten!

6 kommentarer:

Michaela sa...

jepp I know! man SKA svettas in våren.. kan inte förstå hur folk bara slänger av sig kläderna på en gång.. [sen blir de ju ofta sjuka o är det hela sommarn sen också...]

jag satt ute i linne o shorts dock i måndags. helt vindstilla o jättevarmt. men bikini vid stranden, nej där går gränsen! :P

Ha en bra vecka!

Unknown sa...

Svettas in våren, det sa våra grannar till oss också härom veckan när vi gick i kortbyxor. Det var faktiskt 15 grader varmt! I övrigt har våren inte riktigt kommit igång ännu. Var i Kalmartrakterna i söndags och det kändes mycket grönare i vägkanten där än här. Men krokusen blommar och knopparna börjar svälla på buskar och träd nu.
Måste bara fråga, kan du inte ställa om din klocka på bloggen. Så att dina inlägg får en mer korrekt tidsangivelse. Misstänker att ditt kaffe inte avnöjts kl 23:35. ;o)
kramkram
=)

fru cruz sa...

oj, klocka... har jag inte ens tänkt på. ska jag försöka ställa om =)

rebecca sa...

SVETTAS i våren.. ja! Idag slutade jag med långkallingar...haha! Knappt nån snö i Umeå nu, men där jag varit i helgen (Sorsele) är det fortfarande 1,5 meter eller nåt(!)

Eva sa...

Daniel och Monia...har de bott i Örebro förut?

Eva sa...

Nja..känner gör jag ju egentligen inte =) men de var med i samma församling som jag ett tag när jag bodde i Örebro.