söndag 29 mars 2009

loppis- poppis

Jag älskar loppisar. Igår var det loppis nere på söder och jag fyndade en barnbok av Elsa Beskow i jättefint skick. Min plan är att hitta alla hennes böcker och köpa till Eli med kommande syskon. Jag har även en speciell förkärlek till gamla silverfat och glasburkar. Detta fyndades senast häromdagen då jag, Becka och Matilda var på Framtid; en gigantisk loppis här i Helsingborg. För att ta oss dit åkte vi buss. Det var första gången med barnvagn för mig, vilket märktes väldigt tydligt. På vägen hem fick vi inför hela bussen en grundläggande lektion i hur man hanterar en barnvagn på en buss. Stockholmaren till busschaufför tyckte att man borde lära ut detta på BB och fick mig (och jag tror även Becka) att känna mig som en ganska oansvarig förälder. Busschaffören tyckte nog vi verkade relativt inkompetenta eftersom han fortsatte förklara att man inte ska ha saker hängande på handtaget till barnvagnen eftersom den då kan tippa (alltså inte bara när man åker buss) och att man, när det väl kommer ett syskon, ska köpa en syskonvagn av Stockholmsmodellen då den tydligen är den bästa att åka buss i. Trots att jag kände mig något skamsen var det dock bra att lära sig hur man åker säkert med en barnvagn på buss. Så jag tackade för den lilla lektionen =). Får väl se om jag ger mig ut på fler bussstrapatser i framtiden dock...

2 kommentarer:

Magdalena sa...

Ojdå om bussresan och ohja om loppisar och Beskow-böcker! Jag har också en sån tanke men jag har inte kommit längre än "Den stora boken om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin" som jag hittade på bokrean för flera år sen. Min svärmor har desto fler och dessutom en Tintin-samling à la second hand som är minst lika åtråvärd.

frida c sa...

tack:) men tråkig busschaufför....:S

kram!