fredag 21 augusti 2009

det lider väl lite mot höst ändå...

Det går mot höst. Dock säger vädret annorlunda. Igår var det ångande hett här i Helsingborg (liksom i resten av landet vad jag har förstått). Jag har inte riktigt greppat klädkoden här i stan än. Det är väl för att jag kommer från landet antar jag. I min värld klär man nämligen av sig när det blir varmt och således på sig när det blir kallt. Här tycks man följa helt andra regler. Sådana däringa modernitetsregler har jag räknat ut. I våras när det fortfarande blåste nordvästanvindar av iskyla kunde man nämligen se flickor gå runt i alldeles för korta små klänningar (såna som liksom visar lite av trosorna) och även fikandes på uteserveringar. Igår, när jag själv höll på att förgås av kvävande hetta och trodde benen på mig skulle smälta bort, mötte jag en kvinna iklädd topp, kofta och, som för att sätta lite grädde på moset, kavaj. Hon tyckte heller inte det räckte med kjol utan hade även dragit på sig tillhörande leggings.
Jag är glad att jag är en sån bondmora så jag slipper frysa på våren och svettas ihjäl om sensommaren. Det vilda modelejonet i mig har helt enkelt fått tämjas.
Dagens cruzkuriosa: Idag trimmade david ner skägget jättemycket för att det inte ska stickas så mycket när vi pussas. Detta resulterade i en mustasch av eksem. David, som är mer fåfäng än man kanske tror, fick lite smått panik. Jag tyckte han skulle målat över det röda med svart istället. Så hade han sett ut lite som en rolig gubbe i nån gammal långfilm. Han köpte tyvärr inte förslaget.

2 kommentarer:

Unknown sa...

skägg och mustasch är verkligen ingen hit när det gäller pussar. Samuel hade musche under en väldigt kort tid. När jag sedan vägrade pussa honom, för jag fick ju bara musche i munnen, kom rakhyveln fram. Nu är det lite mer lagom...
Tack för att du är den bondmora du är Maria. Tack för att du håller fast vid de gamla, och braiga, orden "man ska svettas in sommaren och frysa in hösten".
kram på dig!

rebecca s sa...

en teori om klädseln: Om man är väldigt inne och hipp, så vet man troligen vad nästa "modefluga" är - katalogerna för hösten kommer ju redan nu liksom... så man tar helt enkelt på sig det som SKA BLI mode om några månader..?