fredag 21 augusti 2009

uppdatering kakbak

Havrekakorna lyckades galant! de blev goda och ser ätbara ut. Dock drabbades jag själv av nån slags hybris och gav mig på att baka igen. Det skulle jag tydligen inte gjort eftersom det resulterade i ett fatalt misslyckande. Det blev bara pannkaka (fantastiskt skämt!) av alltihop. Allt gick raka vägen ner i papperskorgen. Min tes att småkaksbak är en vetenskap och att jag bara hade tur här om dagen har alltså bevisats sann. Min nya tes är att småkaksreceptskrivare är onda och att småkakor i sig själva vill ont. De vill inte bli bakade och om man väl lyckas svarar de med att täppa igen kranskärl och skapa midjefett. De är luriga små rackare! Dessutom (fråga mig inte hur de gjorde) lyckades de få David att glömma köpa mer smör häromdan. Så när jag skulle ge mig på det lite mindre svåra uppdraget att baka en mjuk långpannekaka gick allt i stöpet på grund av smörsaknad. Detta var tredje gången jag skulle baka den här kakan och ingredienserna inte fanns. Värdelöst! Onda onda småkakor! (Jag hade dessutom sparat baket till eftermiddan så den skulle bli mindre tråkig. Nu blev den gigantiskt tråkig eftersom jag plötsligt inte hade nåt att göra. Det enda jag hade planerat på hela dan var att se en film om CS Lewis, min stora författarkärlek, men just under den timmen lyckades jag bli störd var femte minut.)
Allt kakbak denna veckan skulle ha sitt mål idag på vår fest. Jag har föreställt mig alltihop flera gånger i mitt huvud; alla fina kommentarer jag skulle få när vännerna såg alla kakorna:
"åh, vilka fina kakor!"
"vad duktig du är som har bakat dom"
"dom är ju rent himmelska!"
"jag bara måste ha recepten"
Allt gick i stöpet. Det blir köbekagor istället... I blame the littlecookies. Detta var troligtvis deras plan från början. onda onda kakor...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lugn lugn, jag har bakat 2 äppelpajer som vi tar med! vet inte om det räcker dock-vet ju inte hur många vi blir, men alltid något :) vi ses om en stund!

Michaela sa...

haha, pannkaka VAR ett fantastiskt skämt!! ;)
hehe.. jo jag tyckte det. du skriver roligt!

Småkakor verkar vara helt hemskt svårt!! lycka till iaf! :D

kram

Anonym sa...

smörsaknad...det ska bli mitt nya ord.


johan

Unknown sa...

måste du baka just småkakor då?
om det tröstar så har jag nog det där programmet om Lewis här hemma, inspelat på boxen. Bara att knata över. ;)
Apropå raggsockar. Det var just det som var problemet. Det var varmt och ändå frös jag. Å nu fryser jag när jag nyser och svettas när jag hostar/snyter mig. Konstigt det där...